تغذیه ی خوب، زندگی طولانی، حفظ کره ی زمین

 بر اساس یک تحقیق جدید مشخص شده است تغییر روند تغذیه ای فعلی به سمت رژیم  سنتی سالم تر مدیترانه ای یا رژیم های گیاهخواری نه تنها طول عمر و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد بلکه سبب کاهش تولید گازهای گلخانه ای وحفظ محیط زیست زندگی  گونه های در معرض خطر می گردد.

با افزایش شهرها و در آمد افراد در سراسر دنیا مصرف  شکر تصفیه شده ، چربیهای تصفیه شده، روغن ها، منابع ومحصولات کشاورزی (نظیر گوشت گوساله) افزایش یافته است. بر اساس مطالعه ی جدیدی که توسط دکتر Tilmanاکولوژیست دانشگاه Minnesotaانجام گردید، تغییر از روش تغذیه ای فعلی به روشهای سالمتر تغذیه ای می تواند تغییر چشمگیری بر سلامت افراد و محیط زیست بر جا گذارد.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Nature(12 نوامبر ) منتشر گردید.

آنالیزهای جامع دکتر Tilmanودانشجوی او Michael Clarkبروی اطلاعات بدست آمده از هزینه های زیست محیطی تولید غذا، روند تغذیه ای، ارتباطات بین رژیم غذایی وسلامت و همچنین رشد جمعیت تصویری ناهنجار از سلامت انسان و محیط زیست او به دلیل روش تغذیه ای فعلی را نشان میدهد، همچنین در این تحقیق تأثیر تغییر استراتژی تغذیه ای بر کاهش شیوع دیابت نوع II، بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماریهای مزمن و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در بخش کشاورزی و جلوگیری از تخریب محیط زیست بتصویر کشیده شده است.

پرفسور Tilmanمی گوید: ما نشان دادیم تغییرات مثبت تغذیه ای که ما حدود یک دهه است در زندگی خود اعمال کرده ایم (رژیم گیاهخواری و تغذیه ی مدیترانه ای) می تواند از تخریب گسترده ی محیط زیست  جلوگیری  کند.

محققان دریافتند که با بهبود درآمد افراد از سال 1951 تا 2009، مردم از پروتئین حیوانی بیشتری  استفاده کرده ومصرف کالری به ازاء هر فرد افزایش یافته است، هنگامیکه این روند با پیش بینی های  رشد جمعیت و رشد درآمد  برای دهه های بعدی ترکیب شود، رژیم غذایی پیش بینی شده در این تحقیق درسال 2050 حاوی مقادیر کمتری سبزیجات و میوه جات خواهد بود که حدود 60 درصد آن حاوی کالری فاقد مواد مغذی است و 25 تا 50 درصد آن حاوی پروتئین (مرغ، گوساله و محصولات لبنی وتخم مرغ) است و این تغییراتی است که در جهت افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری عروق کرونر و برخی از انواع سرطان می باشد.

محققان با استفاده از آنالیزهای چرخه ی زندگی از سیستم های مختلف تولید غذا دریافتند اگر روند همچنان ادامه یابد، رژیم های غذایی در سال 2050 موجب افزایش میزان تولید گازهای گلخانه ای درجهان به میزان 80 درصد (حاصل از تولید غذا) و همچنین تخریب زیستگاه ها به دلیل کشاورزی و پرورش دام درسراسر جهان می شود.

دانشمندان سپس به مقایسه ی تأثیر رژیم همه چیزخواری در جهان با رژیم سنتی مدیترانه ای و رژیم گیاهخواری بر سلامت  افراد پرداختند، آنها پیش بینی  کردند با  تغییر رژیم غذایی به سمت  غذایی سنتی مدیترانه ای و گیاهخواری میزان شیوع  دیابت نوع دو تا 25 درصد، سرطان تا 10 درصد  ومرگ بر اثر  بیماری قلبی تا حدود 20 درصد نسبت به رژیم همه چیزخواری کاهش خواهد یافت.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141112132057.htm